1.12.06

netnietjes

enkele bands hebben het - om uiteenlopende redenen - niet gehaald op mijn driedelige best of 2006.

isis - in the absence of truth
afknapper van het jaar. niet heel slecht, maar zoveel minder goed dan panopticon dat het pijn doet. waar ligt dat aan? aan nummers die ontzettend veel op elkaar lijken. aan nummers die zonder echte climax 8 minuten lang blijven doorkabbelen. maar vooral aan zanger aaron turner die denkt dat hij kan zingen. saaie zanglijnen, afgeknepen stemmetje, en dan ook nog voor in de mix. dan toch maar liever de diep begraven grunts uit het isis-verleden.

nortt - ligfærd
een enkel nortt nummer haalt de flow uit de verzameling, en het blijkt als heel album achter elkaar toch veel meer impact te hebben. blijft wel het beste black metal album van 2006.

xasthur - subliminal genocide
heeft wat glans verloren zo aan het eind van het jaar. beetje saai eigenlijk. kan nooit de bedoeling zijn geweest.

wolfmother - wolfmother
ik lijd de laatste weken wat een wolfmother-overkill, hoe ik goed ik 'woman' ook vind. toch maar niet erop gezet dus.

sophia - technology won't save us
pijnlijk om te constateren, maar sophia en ik zitten niet meer op een lijn. alle andere albums draai ik nog steeds graag, deze lukt niet eens in één keer achter elkaar af te luisteren. ontzettend wisselvallig - fantastisch melancholiek instrumentaaltje, dan een zeer slap popliedje. bovenal echter geen impact meer. ben ik bepaald niet van sophia gewend. ik denk dat onze wegen maar beter scheiden hier. 'where are you now' zingt-ie, en dat vraag ik me ook af. toch jammer. erg jammer.

benoit pioulard - précis
ergens hoor ik het wel; er zit iets bijzonders verscholen in die indiepop-meets-soundscape-meets-lofi. ik krijg er echter de vinger niet achter. en zo drijft het album voorbij en is het weer over zonder dat ik er iets van mee heb gekregen.

tim hecker - harmony in ultraviolet
geweldig mooie glitchende soundscapes, maar dan wel als album; een enkel nummer is veuls te kort om goed in de melancholiek mijmerende sferen te komen.

Geen opmerkingen: