18.11.04

wat eten we vandaag?

of beter: wat aten we gisteren? een naam heb ik nog niet, maar lekker was het wel. oosters gekruid met kip en groenten. omdat mijn wederhelft niet bijzonder happig op oosters eten is en ik dit keer mijn zin toch heb doorgedreven, heb ik wel haar favoriete groenten wortel en aubergine erin verwerkt. en dat pakte heel goed uit!

recept van de dag:

oosterse kip met groenten (2 a 3 personen)
250 gram kipfilet, in stukjes gesneden
5 worteltjes
1 aubergine
bosje lenteuitjes
1 ui
3 flinke tenen knoflook
1 stuk gember (2,5 cm)
1 rode peper of sambal
soyasaus
rijstazijn of sherry
gemalen komijn (djinten) en koriander (ketoembar)
honing

allereerst de gember, ui (niet de lenteuitjes) en knoflook raspen of in een blender doen om een soort van currypasta te krijgen. dat goedje bak je samen met de sambal (als je rode peper gebruikt kun je die meeblenden of -raspen - met of zonder pitjes mag je zelf weten; met pitjes is in ieder geval veel scherper) in wat olie in een wok. daar doe je na een minuutje de kip bij, om weer een minuut later de in blokjes gesneden aubergine en in dunne plakjes gesneden wortel bij te voegen. even flink bakken op hoog vuur, daarna afblussen met soyasaus (ketjap mag ook, maar is zoeter en stroperiger; zelf gebruik ik liever kikkoman soyasaus) en de rijstazijn of sherry. een halve theelepel komijn en een hele theelepel koriander toevoegen; het vuur mag nu zachter, en dan laat je alles een kwartiertje stoven - als het te droog dreigt te worden gewoon wat water toevoegen; dit zul je waarschijnlijk een paar keer moeten doen. na een kwartiertje doe je de in ringetjes gesneden lenteui en een flinke theelepel honing erbij en laat je het nog een paar minuutjes stoven. dan even proeven of er nog wat peper en zout bij moet - soyasaus is nogal zout van zichzelf. eventueel nog wat sesamzaadjes er overheen en klaar! serveren met witte rijst (pandan rijst vind ik het lekkerst, maar dat is totally up to you).

tip:
de kip kan makkelijk vervangen worden door kalkoen, of door tofu die je - als die al niet voorgekruid is - een half uurtje marineert in ketjap en citroensap. en verder kun je ook heel goed champignons, paprika, paksoi, sperziebonen, peultjes en taugeh erin verwerken.

slamat makan!

1 opmerking:

Storm zei

Verdorie, ik krijg er nu al honger van!