10.6.05

passione!

als je het een beetje hier volgt weet je dat ik grote fan ben van de italiaanse keuken. die mogelijkheden, de vele subtiele smaken, de grote variatie: de beste keuken die er is. ik heb ook een heel aantal goede italiaanse kookboeken ("smakelijk italië" blijft mijn bijbel, wellicht is hij bij de slegte nog wel te vinden) en daar heb ik nu weer een nieuwe aan toegevoegd:



geschreven door gennaro contaldo, een echte italiaan in london (en bekend omdat hij heer oliver heeft opgeleid). en echt: het is een prachtig boek met authentiek italiaanse recepten, ongekunsteld en aards. geen 'bedachte' dingen die tv-koks vaak plegen te maken, maar eerlijke en redelijk simpel te maken dingen als vitello alla genovese (gestoofd kalfsvlees met uien), orata in aqua pazza (zeebrasem met kerstomaatjes), semifreddo di mandorle e cioccolato vianco (semifreddo van amandelen en wiite chocolade) en eenvoudige pastagerechten als tagliatelle con tonno, limone e rucola (pasta met tonijn, citroen en rucola). en die laatste ga ik vanavond maken:

je kookt de pasta en ondertussen maak je de saus door een blikje tonijn (in olijfolie, niet in water) fijn te prakken, om die vervolgens in een pan te doen waar je net wat knoflook hebt gefruit in olijfolie. de rucola (heb ik in eigen tuin, smaakt een stuk sterker dan die in de winkel) even in wat kleinere stukjes trekken en dan samen het rasp en sap van een citroen bij de tonijn en knoflook doen. dit bij de al dente gekookte pasta doen, lekker wat peper en zeezout erop en dan ben je al klaar. zo simpel, zo lekker. dit kan iedereen toch?

het mooie van het boek is ook dat contaldo verhaalt (en verhalen vertellen kan hij goed) over zijn jeugd in een klein dorpje aan de zuid-italiaanse kust, met de heuvels ook vlakbij. mooi om te lezen dat daar de tijd lang heeft stilgestaan en dat ze tot op de dag van vandaag vaak leven van hetgene de zee en het land opbrengt. passione! is een echte aanrader voor de liefhebbers van de authentieke italiaanse keuken.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

dank voor je recept! ik heb het vrijdag eerst voor mezelf uitgeprobeerd. erg lekker, maar ik merkte dat ik iets te vaak een 'blote pasta' at. 'khoef niet bij iedere hap een sloot saus maar het tonijnmengsel was me net iets te weinig (of misschien had ik teveel pasta, dat kan natuurlijk ook).

zaterdag toch weer gemaakt, voor met-z'n-twee, en met de 2 blikjes tonijn 4 tomaten (in kleine stukjes) meegebakken om iets meer volume te krijgen. verder je recept gevolgd. onweerstaanbaar lekker!

bas zei

je hebt gelijk, ik vond hem ook wat droog. die tomaatjes zijn een goed idee!

dacht zelf aan het toevoegen van olijven en reepjes zongedroogde tomaat. of wellicht gremolata, een mengsel van peterselie, knoflook en citroenrasp, maar dan zal wel de smaak van de rucola nauwelijks meer te proeven zijn. ik ga nog even verder met experimenteren ;-)

Anoniem zei

lekkkkkkkkkkkkkkkkkkkker