30.4.06

tarte tatin


franse klassieker! veel gezien en over gelezen, maar nooit zelf gemaakt. gisteren dan toch gedaan en ik heb er bepaald geen spijt van. het bewijs dat niet alleen mijn betere helft voor heerlijke zoetigheid kan zorgen.

5 a 6 appels, geschild, klokhuis verwijderd en door midden gesneden
80 gram zachte boter (kamertemperatuur)
125 gram suiker
350 gram bladerdeeg

smeer de boter gelijkmatig op de bodem van een koekenpan. verdeel de suiker ook weer gelijkmatig over de boter. daarna plaats je de gehalveerde appels met de ronde kant naar beneden op de boter en suiker. vervolgens zet je de pan 20 tot 25 minuten op een matig vuur, af en toe de pan lichtjes heen en weer schuddend. in het begin lijk het mengsel van boter, suiker en appelsap nog erg vloeibaar, maar na een minuut of 20 begint het goed te karamelliseren. als de karamel een goudbruine kleur heeft bereikt, leg je de van tevoren uitgerold schuif bladerdeeg (met wat extra bloem is dat makkelijk, en daarna een cirkel uitsnijden met behulp van een bord of schaal die net wat groter is dan de pan) over de appels; de randen van het deeg goed over de appels heen duwend zodat er een korst kan ontstaan. vervolgens zo'n 25 minuten in een oven op 190 graden, en klaar (let wel op: als je een kunststof handgreep aan je pan hebt zitten moet je die even omwikkelen met alu-folie, anders verbrandt het ding). uit de oven halen en tien minuten laten afkoelen, een bord op het deeg leggen, goed vasthouden en dan snel omdraaien. als er nog wat appels in de pan blijven zitten: niet erg, gewoon weer in het deeg leggen. in mooie punten snijden en serveren met een dot creme fraiche, een bolletje goed vanille ijs, of nog beter: een flinke lepel echte clotted cream (te krijgen bij de betere engelse delicatessenwinkels).

3 opmerkingen:

O. L. Muñoz Cremers zei

Heb het ook gemaakt. Heerlijk en zo eenvoudig!

Maar twee vragen:
- welk bladerdeeg gebruik je (die van mij werd wel heel krakerig, dat kwam me op kritiek te staan van een van de dames)
- welke boter gebruik je?

bas zei

bladerdeeg: gewoon van de buurtsuper, zo'n pakje met tien velletjes uit de diepvries. velletjes laten ontdooien, en dan 7 a 8 op elkaar leggen en met wat bloem samen rollen tot één geheel. krakerig? dan was de oven wellicht iets te heet? of de hetelucht aan?

boter: ik heb ongezouten margarine gebruikt; sommige recepten vragen om gezouten franse boter, maar dat heb ik maar niet gedaan.

O. L. Muñoz Cremers zei

Ik denk dat in het samenrollen de kneep zit (want ik had keurig 190 gedaan zonder hete lucht). Mmm, gezouten franse boter, helaas alweer uit de schappen bij mijn lokale AH. Schoften!