20.9.06

zoervleisj

ik ben nogal een liefhebber van de plaatselijke, authentieke keuken als ik ergens ben. in frankrijk ga zo vaak mogelijk voor de plaatselijke specialiteiten, en dat zijn er daar nogal wat dus dat is altijd moeilijk kiezen. in denemarken ging dat een stuk makkelijk - want veel minder keus ;-).

ik heb hier eigenlijk nog nooit echt aandacht gehad voor de regionale gerechten uit mijn eigen streek, limburg. raar, als ik er zo over denk. genoeg mogelijkheden, zoals echte vlaai of nonnevotten. komend weekend ga ik een echt limburgse specialiteit proberen: zoervleisj, oftewel, zuur stoofvlees. een beetje te vergelijken met vlaamse stoverij (ook heerlijk, want langzaam gestoofd in trappistenbier) of hachee, maar dan toch net ander dan die twee dingen. dit is het recept (wat ik overigens heb gejat van allerlei recepten die ik heb gevonden):

zoervleisj (4 tot 6 personen):
1 kg magere riblappen (of ander stoofvlees; mag ook paardevlees zijn)
1/4 liter azijn
zout en versgemalen peper
2 laurierblaadjes
4 kruidnageltjes
8 jeneverbessen
1 theelepel gedroogde tijm
100 g (braad)boter
4 uien
1 flinke eetlepel bruine basterdsuiker
2 eetlepels appelstroop
3 plakken ontbijtkoek

dit zijn zo'n beetje de basisingrediënten. de jeneverbessen en tijm zijn optioneel, ik heb genoeg recepten zonder gezien. de hoeveelheid suiker hangt van je eigen smaak af; het zou een goede mengeling van zuur en zoet moeten zijn. ook wordt er soms nog een eetlepel bessen- of bramenjam op het laatst toegevoegd, maar dat heb ik nog nooit geprobeerd. misschien toch eens doen. in ieder geval, zo maak je het:

stap 1
snijd het vlees in flinke blokken en doe ze in een grote glazen of roestvrijstalen kom (azijn reageert met aluminium, die niet in zo'n licht pannetje doen). doe de azijn, wat zout en peper, de laurierblaadjes, de kruidnageltjes, de jeneverbessen en de tijm bij het vlees en schep goed om. laat het afgedekte vlees minstens 8 uur of een hele nacht op een koele plaats rusten.

stap 2
laat het gemarineerde vlees in een zeef of vergiet uitlekken en vang het vocht op. meet 2 dl van het marinadevocht af. dep de blokken vlees op keukenpapier droog.

stap 3
verhit 25 gram van de boter in een grote braadpan en laat de grof gesnipperde uien al omscheppend glazig fruiten. schep ze uit de pan. verhit nogmaals 25 gram boter in de pan en bak het vlees in drie porties omscheppend op hoog vuur rondom bruin. doe bij elke nieuwe portie weer wat boter in de pan. schep al het vlees in de pan en doe er de gefruite ui, de suiker, de appelstroop, de grof verkruimelde ontbijtkoek en de marinade bij. schep goed om en laat op laag vuur met een deksel op de pan 2 tot 3 uur stoven, of zet in een oven op 150 graden en laat daar 3 uur stoven. proef of er nog zout en/of peper bij moet.

het vlees moet op het punt staan om helemaal uit elkaar te vallen, zo zacht moet het zijn. en waar eet je dit dan bij? bij goeie friet! dat doen we hier in zuiden tenminste en dat smaakt geweldig. een beetje goeie mayo erbij en snel gaan eten. je kan hier trouwens best grote hoeveelheden van maken want het laat zich perfect invriezen.

luistertip: ik wilde zeggen de nieuwe van max richter of ryan teague, maar die zijn echt te somber voor feelgood-eten. so this is goodbye van junior boys voldoet prima, en blood mountain van mastodon begint eindelijk ook bij me in te dalen.

2 opmerkingen:

Martijn zei

Klinkt goed, lekker mals (na een hele nacht marineren in de azijn kan dat niet mis) suddervlees.

Die azijn, neem je daar wijnazijn voor of is een neutrale beter?

bas zei

de recepten spreken elkaar een beetje tegen daarin. sommige zeggen witte wijnazijn, andere witte natuurazijn, de volgende bruine natuurazijn. ik ga zelf voor de laatste want die is het meest neutraal en zorgt voor de beste kleur.