29.10.05

wrede chili


de ultieme chili con carne

500 gram runderlappen, in reepjes
100 gram chorizo, in blokjes
800 gram kidneybonen, uitgelekt
2 teentjes knoflook, in dunne plakjes
2 uien, gesnipperd
200 gram zongedroogde tomaten, gepureerd met wat olie
1 blik gepelde tomaten
½ half pak gezeefde tomaten
1 rode peper, in reepjes, zonder zaadjes
1 tl chilipoeder
2 tl paprikapoeder
1 tl gemalen komijn
½ staafje kaneel (of 1 tl kaneel)
2 tl cacaopoeder
½ kopje sterke koffie
50 gram gedroogde abrikozen, in reepjes
flinke hand grof gesneden koriander

bak de blokjes chorizo even uit in wat olijfolie en verwijder ze uit de pan. bak de reepjes rundvlees in het overgebleven vet tot ze bruin zijn, en doe dan de uien, knoflook en rode peper erbij. laat dit even bakken en doe dan de zelfgemaakte tomatenpuree, het blik gepelde tomaten en het halve pak gezeefde tomaten erbij. zet het vuur zacht, doe chili, paprika, komijn, kaneel, cacao, de chorizo en wat zout erbij, en laat vervolgens zeker anderhalf uur rustig sudderen. af en toe kijken of er niet wat water bij moet, het mag niet droog koken. na anderhalf uur mogen de bonen erbij, samen met de koffie en de gedroogde abrikozen. na een half uurtje pruttelen is de chili klaar. beter is het echter nog om hem een tijdje (liefst een dag) te laten staan, dan smaakt het nog dieper en voller.

op smaak brengen met peper, zout en tabasco, daarna serveren met koriander en een klodder zure room, en eventueel stokbrood, taco’s, tortilla’s of rijst.

cacao en koffie lijken vreemde ingrediënten, maar zorgen voor authentiek mexicaanse smaak. de hoeveelheid rode pepers en chilipoeder is entirely up to you, ligt er maar net aan hoe sterk je maag is. je kan trouwens ook gedroogde kidneybonen gebruiken, die moet je eerst twaalf uur weken in koud water, en dan in 1½ uur gaar koken voordat je ze toevoegt. meer werk, maar de smaak is dan nog beter.

12 opmerkingen:

O. L. Muñoz Cremers zei

Pfff, klinkt geniaal, maar ik vrees dat ik de dames hier niet aan krijg. :) En dan hebben we het nog niet over alle windrichting en gasbel grappen die hier over gemaakt kunnen worden. hoho.

Martijn zei

Wat mij intrigeert zijn die zongedroogde, gepelde en gezeefde tomaten. Heb je dat in verschillende combinaties getest (de wetenschapper in mij zegt dat dat eigenlijk zou moeten) of is dat koksintuïtie?

Ziet er verder goed uit, behalve dan die bonen die die Mexicanen altijd overal doorheen gooien en waar ik niet van houd. Maar zonder die meelballen met extra rijst kan vast ook?

bas zei

@ omar: deze versie ik niet scherp, wel vol en kruidig. vooral warm kruidig eigenlijk, met die kaneel, cacao, komijn en abrikozen. goede winterkost, als ik er over nadenk. ik moet wel toegeven dat hij behoorlijk op de darmen werkt ;-)

@ martijn: koksintuïtie inderdaad. ik heb wel wat geëxperimenteerd met hoeveelheid gezeefde tomaten, maar ook dan werkt het op gevoel. ik kan je wel zeggen waarom deze combinatie: zongedroogde tomaten voor de diepe tomatensmaak, gepelde tomaten voor de frisheid, en gezeefde tomaten om er een smeuïge saus van te maken.

die bonen zijn wat mij betreft essentieel, maar ik ben dan ook een enorme liefhebber van witte, bruine, kidneybonen. alleen tuinbonen komen er bij mij niet in. als je de bonen niet gebruikt hou je een ontzettend rijke saus over die zeker goed bij rijst past, maar wellicht nog beter bij een tortilla die je eerst besmeert met zure room, dan belegd met de saus en wat knapperige sla, en dan oprolt, en opeet.

Ludo zei

ah een ietwat vergelijkbaar recept zag ik laatst in zo'n programma van link..
Kip met chocolade.. ook Mexicaans dus.

rizzx zei

welk pak heb je hiervoor nodig? van honig?

zo uit de losse pols, met name je tortilla idee doet me watertanden, om 10:35 's morgens ;)

ik ga vanavond aan de Kofta, uit pak natuurlijk :(

Martijn zei

Konijn wordt ook vaak met chocolade gemaakt.

bas zei

wild in het algemeen wordt vaak afgemaakt met wat pure chocolade in de op rode wijn gebaseerde saus. lekker hoor.

O. L. Muñoz Cremers zei

Zo, mijn offer aan de azteekse windgod is klaar. Maar ik ben een chili-purist dus hij moet idd een dag staan. ;)

Ben erg benieuwd, wat ik zo proefde is het geniaal, al ben ik wat voorzichtig met de koffie geweest (half kopje). Mijn koksinstinct weigerde om er een heel kopje in te gooien.

Het eindoordeel komt morgen, al hoop ik niet dan door woedende kinderen te zijn ondergegooid (heel sneaky hoop ik dat de taco's ze op het goede spoor zet...in principe eten die gasten bijna alles.)

bas zei

ik heb de tweede dag nog wat tabasco en wat citroensap toegevoegt, werd iets frisser (en pittiger natuurlijk).

ik ben benieuwd naar je oordeel!

O. L. Muñoz Cremers zei

Mijn oordeel is zeer positief. Tilt de botte chili naar het niveau van haute cuisine. ;) De vrouwen waren wat minder enthousiast. :( Fuck it, had ik meer voor mezelf.

Weinig naschokken tot nu toe.

bas zei

hoe is het nu met de naschokken ;-)?

mooi dat je hem zo lekker vindt, mission accomplished :-))

Martijn zei

Zonder bonen en gedroogde abrikozen (kon ik niet zo snel vinden) is het ook lekker.

Ik had alleen wel de hoeveelheid moeten aanpassen, ik eet nou de hele week chili. ;)