28.11.05

wfd part I

nieuwe serie op kosmik: wfd, oftewel what's for dinner, waarin maaltijdverzoekjes worden uitgeplozen, of uw favorieten aan bod komen. in deel I willems verzoek tot echte echte thai: "zelf ben ik al jaren fan van een kip/limoenrasp/sambal/bosui/gember/oestersaus/cashewnoten schotel, met pandan rijst." met zijn latere toevoeging van verse koriander kan hier natuurlijk nauwelijks iets aan veranderd of verbeterd worden, want bovenstaande is natuurlijk al redelijk geniaal te noemen.

je zou kunnen experimenteren met vooraf een eigen groene currypasta te maken van lente-ui, groene chili's, koriander, limoenschil, knoflook, munt, basilicum en gember. dit even aanfruiten en dan de rest erbij doen. zelf zou ik ook kokosmelk toevoegen en het dan een paar minuutjes laten stoven. de sambal zou ik trouwens bij thais eten altijd vervangen door verse rode en groene pepers in ringetjes, en wellicht dat ik er nog een gekneusde stengel citroengras in mee zou laten trekken. oestersaus kan vervangen worden door nam plah, de thaise vissaus, maar dat is maar muggenzifterij. omdat ik de laatste tijd meer vis ben gaan eten zou ik de kip vervangen door stukken witvisfilet en tijgergarnalen - even laten meestoven in de kokosmelk en ze zijn al gaar. witte pandanrijst erbij, koud biertje: super!

3 opmerkingen:

willem zei

hoera! :)
hier kan ik mee aan de slag, ik hou je op de hoogte!

willem zei

Super? Superb! :)

Die currypasta zelf maken was erg leuk, dat ik daar zelf nooit aan gedacht heb. (ter verdediging: bij de toko zijn de curries van goede kwaliteit) Maar goed: alleen die geuren al bij het 'raggen' in de vijzel! Een groene + rode paprika, twee panga-filets en grote garnalen erin, een Urtyp erbij: kosmik!

bas zei

curries kunnen inderdaad heel goed zijn bij de toko, maar die geuren bij het zelf maken ervan zijn natuurlijk onovertroffen!