30.11.05

wfd part III


hmm bloedworst, heerlijk. willem vroeg "kan je ook iets verrassends met bloedworst?, maar of het verrassend is waag ik te betwijfelen. zelf blijf ik het lekkerst vinden om goed donker roggebrood of stevig zuurdesembrood te besmeren met boter en appelstroop, en dat dan weer te beleggen met gebakken bloedworst en daar weer bovenop schijfjes gebakken appel. zeker in de winter echt heerlijk. volgens mij een echt limburgs gerecht, en het kan ook gemaakt worden met balkenbrij in plaats van bloedworst.

in engeland wordt black pudding natuurlijk gegeten als onderdeel van het all-day breakfast, ook nooit verkeerd. zelf heb ik het laatst geprobeerd als onderdeel van een fritatta: niet te grote aardappelpartjes bakken met wat uienringen, dat uit de pan halen, plakjes bloedworst en eventueel nog wat chorizo bakken, aardappels en uien er weer bij doen, enkele eieren loskloppen en die over het geheel gieten. een paar minuten laten bakken, en om de bovenkant te laten stollen even onder een hete grill doen.

de zoete smaak van bloedworst doet het trouwens ook erg goed in salades: groene salade naar keuze - liefst met wat fruit erin - en dan op het laatst goed doorbakken plakjes bloedworst erboven verkruimelen.

4 opmerkingen:

O. L. Muñoz Cremers zei

Yummie bloedworst! Gisteren boudin noire (zo schrijf je het ongeveer) gegeten met appeltjes.

Kan ik hier de volgende aanvraag doen?

Lever, Bas. Wat kan je met lever? Misschien het lastigste stuk vlees om echt iets lekkers van te maken, toch? (en geen kippenlevers want dat is veel makkelijker.)

bas zei

boudin noir met appeltjes inderdaad, geweldig :-)

lever wordt moeilijker, niet bepaald mijn favoriet. eerst echter nog over de sardientjes van joris nadenken ;-)

O. L. Muñoz Cremers zei

aha! Een echte uitdaging. :)

Joke's blog zei

Hmmmm, het water loopt me in de mond. Helaas, kennen ze hier in Zuid-Afrika geen bloedworst!