5.6.05

ik haat volksfeesten

gisteren bij de voorbeschouwing veel last van plaatsvervangende schaamte toen ik het oranjelegioen in vol ornaat bezig zag. wat een walgelijk en vooral stompzinnig gedoe, al geschreeuw en die droogroeikano's etc.

de wedstrijd zelf was op de beste momenten heel redelijk. roemenië was natuurlijk ook maar een zwakke broeder, maar toch: de vechtlust van kuijt is altijd leuk, en van der vaart begint langzaam maar zeker weer zijn oude vorm terug te vinden. hij lijkt fysiek ook beter in vorm dan een paar maanden geleden, dus ik heb er wel vertrouwen in. heb ik ook wel in bommeltje, hoewel hij gisteren erg onopvallend was. ik heb het echt steeds minder in van nistelrode, wat een lelijke voetballer is dat eigenlijk. totaal geen gevoel voor stijl, absoluut geen souplesse, moeizaam gestrompel in plaats van een geren. zijn enige pluspunt is zijn scoringsvermogen, maar als dat niet wil blijft er niets meer over. geef mij maar een voorhoede met van persie en robben op de vleugels (de eerste heeft - gezien zijn passjes - heel goed naar bergkamp gekeken, de tweede is een echte en dus wisselvallige linksbuiten) en kuijt in het centrum, dan gebeurt er tenminste nog wat leuks om naar te kijken. bij nistelrode kreeg ik gistren herhaaldelijk het gevoel van "verlos die jongen toch uit zijn lijden". en als hij nu nog voor elke meter vocht was het geen probleem, maar hij bleef maar balletjes afwachten en de statische spits uithangen. en dat mag alleen als je van basten heet.

voor esthetiek lijkt even minder plaats - hoewel van der vaart en robben hier en daar toch iets durfden te etaleren - maar het noeste werkvoetbal met bij tijd en wijle goed positiespel zou volgend jaar nog wel eens ver kunnen komen.

8 opmerkingen:

Martijn zei

'Nistelrode', waar komt dat nou vandaan?

Ik geloof dat jij en Marco van B. toch een andere visie hebben op de bijdrage van Van Bommel.

Ludo zei

ja hilarische draad op het FOK forum.. hehe. (over het "wegzenden" van V. Bommel)

Ik kijk tegenwoordig met een half oog naar die wedstrijden van het NL elftal. Geen spanning.. even opletten als er een kans onstaat.

Hopelijk wordt het tegen Finland een 0-2tje ofzo, dan zit kwalificatie in de pocket. :)

bas zei

van hanegem heeft van nistelrooij een tijd consequent van nistelrode genoemd. of misschien was het erik van muiswinkel die hem nadeed, dat kan ook.

welke visie heb de bondscoach dan op bommel?

O. L. Muñoz Cremers zei

Ik denk dat Van Basten als visionair een tough love aanpaak hanteert op Bommeltje. Van Basten weet natuurlijk dat een Bommel op de top van zijn kunnen vna onschatbare waarde is voor Oranje. Helaas pikt Van Bommel (door zijn inner-Calimero?) niet zo goed op en speelt laten we eerlijk zijn in Oranje ook onder zijn niveau (tsja tough love wil nog wel eens verkeer lopen :) en dan krijg je dit soort situaties.

Ik geniet trouwens voor het eerst in jaren weer van Oranje. Lekker strakke en snelle passing, daar word ik erg blij van. Nou Makaay echt een keer een kans krijgen en dan ga ik zelfs nog eens in een WK-hype geloven. :)

bas zei

zag net pas dat van bommel door van basten eruit is gezet, dat heb ik gisteren helemaal gemist. hij speelde inderdaad niet goed, maar dit is erg overdreven. juist een middenveld met cocu en bommel naast elkaar is natuurlijk altijd erg sterk. maar goed, van basten moet maar eens toegeven dat hij van bommel nu eenmaal niet in visie ziet zitten, hebben we dat ook gehad.

O. L. Muñoz Cremers zei

Is denk ik gewoon niet waar. Van Basten hanteert de oude cruijffiaanse methode: wie het grootst is, moet ook tot grotere dingen worden gedreven. Rijkaard werd daar ook gek van.

(maar het sterkt me natuurlijk in mijn originele Van Bommel analyse, waar niemand het mee eens was. :)

Ludo zei

Omar verkneukeld zich. :D

Cocu + Van Bommel, had ik niet eens aan gedacht en die zijn nog op elkaar ingespeeld. Nu Vogel nog naturaliseren en Gomez, oh nee Van der Sar heeft net bij ManU getekend dus die is ook weer helemaal 't mannetje. Mij best hoor, niks op aan te merken. (Had liever een soort Higuita in de goal, dat wel.. dan gaat het pas echt gevaarlijk swingen)

O. L. Muñoz Cremers zei

Ach...wat kan ik zeggen? Behalve ikhebhetjullietochgezegdmaarjulliewildennietluisteren! :)