27.11.04

ultieme liftersgids

ik ben uiteindelijk nooit tot het einde van the ultimate hitchhiker's guide van douglas adams gekomen - de hitchhiker's guide to the galaxy omnibus. toch erg jammer, want adams is zeker in het eerste en tweede deel erg goed in vorm wat betreft het mengen van droge engelse humor en belachelijke sf. op een gegeven moment blijkt het allemaal niet meer zo boeiend, maar dan heb je wel grandioze anekdotes achter de rug over het vernietigen van de aarde omdat er een hyperspatial express route wordt gebouwd (boodschap voor ons aardbewoners: "there 's no point in acting all surprised about it, all the planning charts and demolition orders have been on display in your local planning departement in alpha centauri for fifty of your earth years"), en een ruimteschip met een onwaarschijnlijksheidsaandrijving die zorgt voor uit de ruimte vallende walvissen.

maar hoewel het echt leuke na een bladzijde of 400 er wel vanaf is, komen er gelukkig toch nog veel schitterende oneliners en prachtige potentiële bandnamen als mr. reg nullify and his cataclysmic combo (spelen in het restaurant aan het einde van het heelal) langs, genoeg om met een constante glimlach door te blijven lezen. dit keer hopelijk tot het einde.

ben erg benieuwd naar de filmversie die volgend jaar gaat verschijnen, met mos def en sam rockwell in de hoofdrollen (en bill nighy als slartibastfast!). op de site vind je ook de trailer maar die laat niets van de film zien; maar volgens mij kan er met rockwell als zaphod beeblebrox nauwelijks iets fout gaan eigenlijk.

2 opmerkingen:

O. L. Muñoz Cremers zei

Ik weet het niet hoor, ik heb ook wel eens die BBC serie gezien en het is toch nooit zo gaaf als je het voorstelt. Dus dit laat maar aan me voorbij gaan.

Heb me toen ik het las erg vermaakt met the guide (ten minste tot deel 4, er is toch nog meer uitgebracht? Toen ben ik genokt.)

Mijn favoriet blijft natuurlijk dat wezen dat zich heeft voorgenomen om iedere bewoner van het universum uit te schelden.

bas zei

die bbc serie was inderdaad niet veel soeps, dit kan alleen maar beter zijn. heb de trailer nog steeds niet gezien, de server waar die op staat is zo traag als dikke poep.