9.11.04

het rad des tijds

ik ben helemaal niet zo'n fantasy-lezer, doe mij liever maar wat harde sf en af en toe een fijne thriller met samenzweringen of seriemoordenaren. laatste vakantie ben ik, aangezien ik de rest van de meegenomen stapel uit had, toch maar aan de inmiddels tiendelige serie het rad des tijds van robert jordan begonnen. schijnt erg hoog te worden gewaardeerd binnen de fantasy wereld. ik begrijp niet zo goed waarom; de hoofdpersoon is zoals zo vaak bij fantasy een gewone, op het platteland opgroeiende jongen die plots ontdekt bijzondere krachten te hebben, met alle gevolgen van dien. ben inmiddels aanbeland bij deel vier (allemaal van die pillen van rond de 700 blz) en het gaat me toch een potje traag. bij die eerste paar boeken zat er nog wel vaart in, maar het lijkt alsof de hoofdpersonen steeds verder wegzakken in een dikke laag stroop. veel te veel onnodige details, persoonlijke verwikkelingen die oninteressant zijn voor de - nog steeds boeiende - hoofdlijn. jordan lijkt flink van de downers gesnoept te hebben toen hij bij dit deel was aanbeland. en het wordt nog erger, heb ik me laten vertellen. deel tien is net uit in de nederlandse vertaling, en volgens de schrijver moeten het in totaal twaalf of dertien delen worden. dat wordt nog aardig worstelen, want op zich wel ik dan weer wel weten waar het allemaal naartoe gaat. jammer dat niemand ooit tegen de schijver heeft gezegd dat het niet aan te raden is om geen vastomlijnd plan te hebben als je begint te schrijven.

Geen opmerkingen: