18.12.04

top 10 2004 in 11 delen

de heeren van de goede smaeck presenteren: de jaarlijsten van 2004! samen met droommachine: sporenburg en het dronken schip laat kosmik de tien beste albums van 2004 nog eens de revue passeren. maar eerst: wat was er nog meer in 2004? wie vielen er net buiten de boot? was er ook zoiets als een hors categorie? kortom, behalve de essentiële tien ook nog een staaltje namedropping waar je u tegen zegt.

tien platen die het net niet hebben gehaald zegt u? oh nee, dat zeg ik. dit zijn ze, in alfabetische volgorde (ja zeg, ik ga het mezelf niet aandoen om bij 11 t/m 20 ook nog een numerieke volgorde te bedenken - ik ben malle pietje niet). oh ja, als ik ergens een recensie van heb geschreven staat die gelinkt.

arve henriksen – chiaroscuro
björk – medúlla
jason molina – pyramid electric co.
lisa gerrard & patrick cassidy – immortal memory
mastodon – leviathan
neurosis – the eye of every storm
pan*american – quiet city
pan sonic – kesto (234.48:4) (op deze site al genoeg over gezegd)
richard youngs – river through howling sky
sunn o))) – white2

ook nog eervolle vermeldingen voor Harold Budd, Greg Davis en Brent Gutzeit die alledrie prachtige albums maakten in de ambient/drone/neo-klassiek sfeer, maar te weinig tijd van me kregen om volledig te rijpen.

en er was dit jaar ook nog een rasechte “buitencategorie”, zo eentje die eigenlijk niet te beklimmen is. william basinski is de maker van de in vier delen uitgebrachte disintegration loops. vier prachtige albums vol constant letterlijk afbrokkelende loops vol melancholie en emotie. albums die zoveel impact hebben dat jaarlijsten alleen maar futiel lijken. albums waar ik nog nooit de juiste woorden voor heb kunnen vinden. gerard van het dronken schip lukte dat echter wel. verplicht leeswerk derhalve.

morgen volgt nummer 10!

Geen opmerkingen: