21.12.05

11 ::: 20

morgen gaat het echte echte jaarlijstenwerk beginnen, maar vandaag komende al de nummers 11 tot en met 20 aan bod. hoewel, die volgorde staat - behalve bij de nummer 11, de net-buiten-de-de-boot-plaat als het ware - niet bepaald vast. verder ook nog even de plaat van omar rodriguez vermelden, de mars volta gitarist die net een heerlijke bitches brew meets santana-on-drugs meets mars volta jamplaat heeft gemaakt. lekker doorraggen op één akkoord, veel piepknorblazers, atonale gitaarsolo's. valt helaas net buiten de boot door slechte timing. toch jammer, want hij zou nog wel eens hoog hebben kunnen eindigen.

11. shining - in the kingdom of kitsch you will be a monster
razend spannende en opwindende avantrock-freejazz-prog door noors wünderkind jørgen munkeby en kornuiten. ook verantwoordelijk voor het beste optreden dat ik dit jaar heb mogen zien (nieuw werk is trouwens steeds heavier en gaat meer en meer richting metal). opener 'goretex weather report' is het sterkste staaltje artrock dat king crimson nooit durfde te maken. lees hier mijn kindamuzik recensie.

12. the mars volta - frances the mute
ik kan maar weinig aan mijn recensie toevoegen, maar ik moet toegeven dat de oorspronkelijk glans een beetje is verbleekt. waarschijnlijk is hun "meer=meer" principe uiteindelijk toch ook voor mij wat te vermoeiend.

13. boris - dronevil
eigenlijk een dubbel-lp die tegelijkertijd afgespeeld moet worden - een album met uitgestrekte dooooom en een plaat met ondersteunende ambientdrones - maar helaas niet meer te krijgen. op zichzelf werken de vier tracks van 20 minuten elk ook erg goed.

14. delia gonzales & gavin russom - the days of mars
dé spaceplaat van 2005. vier lange nummers die cluster en de vroege tangerine dream regelrecht de 21e eeuw in laten floaten. dit zou samen met dopplereffekts linear accelerator mijn soundtrack voor een ruimtereis zijn.

15. animal collective - feels
ik kon er de eerste tien luisterbeurten absoluut niet genoeg van krijgen, daarna een plotse terugval, maar het dierencollectief heeft toch een inhaalrace ingezet op het laatst. blijft over een prachtig album vol gekkigheid en een doorgetripte brian wilson-op-lsd. vooral de twee helft met zijn droomtrips blijft een juweeltje van psychpop.

16. songs of green pheasant - songs of green pheasant
zoals ik al zei: een album dat veel meer aandacht had moeten krijgen. helaas is de simon & garfunkel meets slowdive te verstild om luidkeels de verdiende aandacht naar zich toe te trekken. blijft over een prachtige plaat om te koesteren.

17. opeth - ghost reveries
de vrije val plaat van het jaar, want hij heeft maanden op 1 gestaan in mijn shortlist. maar opeens bleek de magie weg en viel me alleen nog maar de matige, veel te gecomprimeerde productie op - nauwelijks lage tonen, hoge tonen helemaal tegen elkaar aangedrukt, geen ruimte. terwijl juist de death-queensrijche-tool-achtige muziek om een volle, ruimtelijke en kristalheldere productie vraagt. de muziek blijft op de matige single 'the grand conjuration' na wel goed overeind, maar ik ben audiofiel genoeg om me door die kutproductie laten beïnvloeden.

18. jacob kirkegaard - eldfjall
ruwe, knetterharde hardcore avantgarde ambient zie ik hier. en daar sta ik nog steed achter.

19. meshuggah - catch 33
één machinaal metalnummer van albumlengte. kil, koud, bitter, hard, vol oneven maatsoorten en vervreemdende dissonanten. vrijwel geheel met computer verknipt en geprogrammeerd. het metal-equivalent van plastikman. eigenlijk buitengewoon geniaal, maar uiteindelijk net iets te eenvormig en moeilijk in één keer te beluisteren.

20. autolux - future perfect
aan geen enkele 'gewone' gitaarplaat heb ik dit jaar zoveel plezier beleefd als aan deze. absoluut niet wereldschokkend, maar ik had deze plaat wel echt nodig, want anders zou ik gaan denken dat er alleen nog maar hoekige gitaarbandjes bestaan. alleen daarom zou iedereen naar future perfect moeten luisteren.

Geen opmerkingen: