16.8.05

ik ben want ik eet

en eten dat ze kunnen in frankrijk, geweldig! na jaren in engeland te zijn geweest (tegenwoordig ook heel lekker eten hoor, alleen niet verfijnd of zo) en vorig jaar denemarken (op eetgebied een sof), is frankrijk de hemel op aarde. elke morgen naar de boulangerie voor pain en echte croissants en pains aux chocolat (en vrouwlief ook nog graag een eclair au café), drie-gangen-lunches met galettes, crepes en ambachtelijke cidre brut (en daar vervolgens minstens twee uur over doen), om 's avonds nog eens lekker aan de plateau de fruits de mer gaan (bij wijze van spreke dan, ik krijg al die schaal- en schelpdieren niet weg) met veel muscadet.

ok, natuurlijk niet elke dag, maar het laat wel zien dat die fransen een geweldige eetcultuur hebben, en dat ze niet bang zijn om er meedere uren per dag aan te besteden. veel goedkope eethuisjes ook, waar je voor minder 10 euro (soms zelfs maar 6 euro!) een grote portie moules-frites of een heerlijk gegrilde entrecote met frites kunt eten. hier in nederland heb je alleen snackbars of 'echte' restaurants, die tussenvorm is een echt gemis. ik vind die eetcultuur geweldig, al ben ik bang dat ik na een paar maanden zo rond als die spreekwoordelijke ton ben. hoewel er eigenlijk redelijk weinig corpulente fransen zijn. wellicht tot die rode wijn? in engeland lopen in ieder geval veel meer ongezonde dikkers rond - waarschijnlijk meer pints en junkfood.

maar toch; morgenavond op bbc2 komt mijn favoriete tv-kok rick stein met een nieuwe serie over culinair frankrijk: french odyssey. kan alleen maar een topper worden, toch? een must-see voor iedereen die wil weten hoe goed de engelsen kookprogramma's kunnen maken en hoe goed de franse keuken is. fantastisch!

4 opmerkingen:

Manic Inventor zei

volgens mij ben jij enige kilo's aangekomen ;-)

willem zei

Gat in de markt, die "tussenvorm", als je 't mij vraagt. Verbaas me er in hometown Utrecht ook altijd weer over dat zoiets niet bestaat. Zou ook ideaal zijn om pre-gig even wat snel & goed te eten...

Verdomme man, had ik me helemaal voorgenomen om er eens lekker voor te gaan zitten, om er pas tijdens de rust van NL-D weer aan te denken. Alleen de laatste ~7 minuten gezien. Geniaal idee, met een boot van Bordeaux naar Marseille.

Jammer dat de bijbehorende competitie voor "UK residents only" is...

bas zei

@ vincent: ik zit dan ook al weer een dikke week flink gezond te doen door te ontbijten met zelfgedraaide smoothies, en door na 19.00 uur niets meer te eten ;-)

@ willem:
exactement! als ik in utrecht zou wonen zouden we zoiets moeten beginnen ;-). kon dat vroeger bij 'de baas' trouwens niet?

het nieuwe rick stein programma was erg leuk, zeker toen hij vantevoren even bretagne en zijn specialiteiten aandeed. dat restaurant in bordeaux met die ongelooflijk dikke ribeye steak boven het houtvuur (plus dan die verse frites gebakken in eendenvet!) leek me trouwens even geniaal als dikmakend.

O. L. Muñoz Cremers zei

Frankrijk, het nieuwe eh Frankrijk. Weer helemaal te hip heh La France?

Maar inderdaad relatief weinig fatsos.