15.2.05

nog meer dertigersmuziek

na een hele periode met schrikbarend weinig jazz ben ik de laatste weken weer veel getoeter en gepingel aan het luisteren, en ik heb het eindelijk voor mezelf duidelijk: de beste periode voor de jazz was tussen 1961 en 1964. het strakke keurslijf van de bop uit, maar nog niet de volledige, ruimtelijke vrijheid van de free jazz. sowieso heb ik coltrane altijd op zijn best gevonden als hij en zijn kwartet de voor hen zo typerende driekwartsmaat compleet gingen ontleden; denk 'olé', denk 'greensleeves', denk 'my favourite things'. coltrane zelf die helemaal loos ging en elvin jones die alles op zijn drums nog enigszins op aarde hield. pure perfectie. ook dolphy en mingus maakten in deze periode zoveel briljante muziek dat het bijna niet voor te stellen is, zo vurig en vol passie, zo gemeend en intens. en nu ik free for all van art blakey en zijn jazz messengers heb herondekt zet ik die ook snel in dat rijtje: het titelnummer heeft een opzwepend thema en ritme, en tussendoor gaan zowel sax, trombone als trompet he-le-maal van de wereld. op het laatst gaat drummer blakey ook nog eens uit zijn dak. wat een vuur, wat een urgentie. niet bepaald de meest subtiele drummer, die blakey, maar godverdomme zeg, die man was angstwekkend intens. als iemand me hier een hedendaags equivalent van kan geven, dan graag. maar ik kan het me niet voorstellen.

6 opmerkingen:

O. L. Muñoz Cremers zei

Nooit de lol van Greensleeves ingezien. Ik bedoel daar staat fokkin 'Africa' voor, dat wat JC echt groots maakt. :)

Ik vermoed dat ik meer een '64-'68 man ben.

O. L. Muñoz Cremers zei

Blakey heb ik nooit de charme van ingezien. Ken overigens alleen Jazz Messengers op Impulse...beetje saai. Maar zal die andere eens checken.

bas zei

wat greenslees betreft heb je wel een beetje gelijk, het thema is vrij oniunteressant, maar wat het kwartet buiten het thema om doen is weer geniaal. tekenend voor coltrane in die periode.

blakey kende ik verder nog niet zo goed, maar free for all - en dan vooral het titelnummer - is echt niet te missen. wayne shorter op sax is natuurlijk ook een fikse plus.

Anoniem zei

Omar - check The African Beat van Blakey, uit 1962 waarop Art en Yusuf Lateef een staaltje afrobeat ten beste geven waar Fela Kuti jaren later een carriere op zou bouwen. Verder natuurlijk Moanin', de beste plaat die Blakey voor Blue Note maakte, met Roots and Herbs als close second.

bas zei

'64-'68 is natuurlijk ook geweldig en misschien zelfs indrukwekkender qua impact. toch luister ik liever naar de periode net ervoor, die overgangsperiode zeg maar. ligt ook wat makkelijker in het gehoor. echte free jazz is niet iets voor elk moment van de dag, de '61-'64 periode wel.

O. L. Muñoz Cremers zei

Guuz: check en bedankt! ;)

ah wat zeuren we nou eigenlijk gewoon die hele periode 61-68 is de shit!