4.4.05

ik heb kosmik nog

ik ben de subs nog een stukje over fiona apple schuldig. het komt er maar niet uit. vind de woorden niet, of eigenlijk meer: voel dat ik in herhalingen val. ik schrijf nu een jaar of vijf over muziek, heb aardig wat schrijfsels achter mijn naam staan, maar de bodem lijkt in zicht. niet dat ik geen muziek meer luister, integendeel; ik poep à la minute nog een lekkere top 5 van het moment uit:

1. jaga jazzist - what we must
2. fiona apple - extraordinary machine
3. david sylvian - the good son vs. the only daughter (the blemish remixes)
4. alva noto & ryuichi sakamoto - insen
5. dead meadow - feathers

en die top 10 krijg ik verder ook nog wel vol met origin, cephalic carnage, kawabata makoto, high on fire en emiliana torrini. maar er iets over schrijven? lukt niet. of in ieder geval niet goed genoeg. af en toe lijkt het alsof ik mijn vocabulaire met betrekking tot muziek heb uitgeput, kan ik geen lekker lopende zin meer op papier krijgen.

heel jammer allemaal, maar het doet me minder dan verwacht. mijn stapel promo's groeit en groeit maar ik kan me er niet toe zetten om er daadwerkelijk iets mee te doen. heb genoeg andere zaken aan mijn hoofd, maar dat had ik altijd wel en dat heeft me voorheen nauwelijks tegengehouden. waar het dan wel aan ligt? misschien omdat ik het gevoel heb ermee bereikt te hebben wat ik heb kunnen bereiken. natuurlijk heb ik ooit met de gedachte gespeeld dat ik het professionele basis wilde doen. dat ik voor oor of whatever welk magazine kon schrijven en met muziek mijn geld kon verdienen. maar die illusie is al lang begraven, en het vereiste fanatisme heb ik nooit genoeg gehad.

zo erg is dat echter helemaal niet. vind ik nu. het lijkt alsof het eindpunt in zicht komt, maar ik ben er nog niet. ik schrijf mijn stukjes - dat fiona ding gaat deze week nog goedkomen, heb ik me voorgenomen - maar als de huidige promostapel aan kant is (want zo voelt het) ga ik maar eens even op sabbatical wat betreft de muziekschrijverij. en als ik zaken heb die ik dringend met de wereld wil delen heb ik altijd kosmik nog.

4 opmerkingen:

O. L. Muñoz Cremers zei

Tijdens je sabbatical eens flink in de boeken duiken/films kijken, zoeken naar een nieuwe vocabulaire. Lijkt mij. ;)

bas zei

maar zo erg vind ik het eigenlijk niet, denk ik. ik denk echt dat het tijd is om er een periode niets aan te doen, om zoals omar al zegt een nieuwe vocabulaire te gaan zoeken. het voelt momenteel even alleen maar als last, en daar heb ik niet zo'n zin in.

maar goed, we gaan gewoon door op deze pagina's, met andere accenten. daarbij vind ik de opleiding leuk en belangrijk, dus daar wil ik veel tijd aan kunnen besteden.

O. L. Muñoz Cremers zei

het moment dat het een last wordt moet je inderdaad kappen. Beter voor jezelf, beter voor de lezer ook. ;)

Bovendien muziek is ook niet alles, die andere accenten wil ik ook over lezen.

rizzx zei

Ai ja, ik herken het. Maar het verschilt per dag. Een nachtje slapen maakt veel goed en na een dag werken in een niet zo inspirerende omgeving ben ik weer helemaal klaar om me over te geven aan het woord. al moet ik nog een hoop leren natuurlijk, dat sterkt me alleen maar. ik vind het ook wel moeilijk soms om die standaard zinnen en woorden te omzeilen. hoe je taai, up and down, je weet hoe het gaat.