12.1.05

zal ik?



zoals nathalie al zei: "no excuses now! 99 euros". en 149 euri voor de 1 gb uitvoering, niet eens zo heel veel voor een flashspeler. maar ik zoek toch iets met een groter geheugen, een 'echte' ipod bijvoorbeeld. ben aan het twijfelen over de 20gb ipod (€ 329,-), de creative zen touch 20gb (€ 225,-) of even naar duitsland rijden voor de aldi ipod (medion md 95200) à € 199,-. op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar de creative; hoewel de apple veel mooier is, is de creative een heel stuk goedkoper, zijn de recensies zeker vergelijkbaar en is hij in ieder een stuk mooier dan die lelijk zwarte aldi ipod. die laatste heeft dan weer wel de mogelijkheid om direct de foto's van je camera op de speler te zetten, zonder pc-tussenkomst. bij de apple kan het ook, maar moet je voor een kleine 130 euri weer een cardreader erbij kopen. waerde lezers, welke moet ik kopen? wat zijn de ervaringen met de apple en de creative (ik neem niet aan dat iemand de medion al geprobeerd heeft)?

6 opmerkingen:

bas zei

natuurlijk is het uiterlijk allemaal maar bijzaak enzo, maar ik zou graag willen weten waarin de ipod en de creative verschillen, waarom de ene 100 euro duurder is dan de andere.

Marieke zei

hee, had ik al verteld dat ik een iPod heb?? :-p
Ik dacht altijd dat de Creative en de iPod evenveel kosten... Maar goed voor 100 euro minder mis je volgens mij alleen een hoop heilige coolheid. En Firewire. En de Creative is wat zwaarder, maar de batterij gaat ook langer mee. En op de iPod kun je meer bestandsformaten afspelen. Bedenk echt goed of je aan 20 GB genoeg hebt. Een collega van me rukt op dit moment z'n haren uit z'n hoofd dat hij niet voor een grotere schijf heeft gekozen, z'n iPod zit al tsjokvol.
Verder: iPod werkt prima met zowel Mac als pc (Windows XP). Ik laad die van mij zowel van pc als van de mac (en weer terug) en ondervind daar helemaal geen problemen mee. Ook als harde schijf voor andere zaken is 'ie prima. Dat Aldi-geval zou ik niet doen. De recensie die ik erover las (ZDNet) was redelijk positief, maar er werd wel geklaagd over scheef zittende frontjes en losse knopjes enzo.

Ik weet niet hoe met de accessoires van de Creative is (hoesjes, extra kabeltjes, docks enzo), maar die van de iPod zijn echt absurd duur. Heeft de Creative wel een dock, vraag ik me ineens af? Op de iPod-dock zit een line-out, wat een veel beter geluid over je installatie geeft dan de koptelefoonuitgang.

Heeft dit je geholpen of alleen maar meer aan het twijfelen gebracht?

Martijn zei

Ik weet het wel een beetje. Het voordeel van de iPods is dat ze met iTunes werken, een heel goed stuk software. Bij andere spelers krijg je vaak de meest brakke programma's om je muziek te organiseren en over te zetten. Ik hoor ook niks dan juichverhalen over de bijgeleverde batterij.

Andere spelers hebben als voordeel dat ze naast mp3 en aac om Windows Media, ogg en wav ondersteunen. Dat laatste is handig om je lp's te digitaliseren (aansluiten en opnemen via de koptelefoonaansluiting van je stereo, bewerken op je pc). Verder zitten er vaak meer snufjes op als kleurenscherm, foto's bekijken enz. Alle spelers met een hd kan bij mijn weten ook gewoon gebruiken als 'gewone' externe harde schijf.

Verder is het zo dat als je liedjes legaal wilt kopen je bij de iPod vast zit aan de iTunes winkel vanwege incompatibiliteit met de Microsoft DRM die de andere winkels allemaal gebruiken.

bas zei

een groot voordeel van de ipod is inderdaad itunes, dat gebruik ik ook op mijn pc en dat werkt echt geweldig. of de creative een dock en daarmee een line-out heeft is minder belangrijk, ik wil vooral gebruiken voor mobiel gebruik als mp3-speler e.d. 20 gb lijkt me meer dan genoeg, ik heb nu ook geen 20 gb muziek op mijn laptop zitten. en interviews, ik doe ze niet vaak, dus daar ga ik hem ook niet voor gebruiken (ben geen echte journalist als theo en gerard ;-)

de medion laat ik denkelijk aan me voorbij gaan, maar de strijd tussen de creative en de ipod gaat nog even door. bedankt voor uw tips!

Stevie Nixed zei

de shuffle ipod is not voor ons (music nerds): je kan niet zien wat speelt dus ook niet kiezen wat het volgende nr zal zijn.

de mini ipod: SUPER! we hebben ook een *lunch box* ipod waarop meer kan, maar de mini ipod is superlicht en ziet er leuk uit.

de ipod: derde generatie kan je al gebruiken om op te nemen ZONDER een mic (door te hacken) en er kan VEEL meer op. maar is dat wel nodig? niet voor mij,ik heb genoeg aan dertig platen op m'n minitje. :-)

enig minpunt (die snel te verhelpen is): sullige koptelefoon.

Marieke zei

Trouwens, een beetje knutselaar maakt van een iPod zo een iPod Shuffle. http://www.flickr.com/photos/mhusson/3253841

Maar andersom zou leuker zijn, natuurlijk ;-)