23.1.05

m83



was me net af aan het vragen waarom m83 zo heet. ik vond het zowiezo al een coole bandnaam, maar nu ik erachter ben gekomen dat het een naburige melkweg is ("a cosmic neighbor") vind ik het alleen maar leuker worden. net zoals de meeslepende edelkitsch van m83's before the dawn heals us, een aalgladde plaat waar foute symfo en synths, krautrock, motorik, elektronica en wat overgebleven vleugjes shoegaze heerlijk samenkomen. die symfo en synths zijn zo overdone dat het weer lekker wordt voor diegenen die niet kijken op een zoetigheidje meer of nog meer. de net te klinische motorik ritmes (robots met de armen uit de raampjes hangend, cruisend door nachtelijk parijs anno 2087) passen perfect. eerste klapper van 2005? ja.

2 opmerkingen:

Manic Inventor zei

nu maak je me wel heel benieuwd naar m83 :-)

bas zei

ja, menselijk istie op een of andere manier ook wel, maar dan weer op een net te klinische manier om volledige menselijkheid te bewerkstelligen. alsof die robots heel hard proberen op hun scheppers te lijken of zoiets ;-)