ik word regelmatig gevraagd wat mijn muzikale voorspellingen zijn voor dit nieuwe jaar. vrijwel altijd moet ik een antwoord schuldig blijven. trends en hypes interesseren me steeds minder, doen me niets. wat maakt mij het nou uit of 2005 het jaar van het vet of mager geluid gaat worden? punkfunk, lcd soundsystem, blablabla. ik word er al moe van als ik hoor. het enige wat ik tot nu toe aan kan raden voor 2005 is de nieuwe van the mars volta, die na enige rijping me nu levend aan het verorberen is. waanzinnig!
is de afname van interesse in trendgevoelige nieuwigheden een gemis als muziekschrijver? waarschijnlijk wel. onbewust heb ik vorig jaar een goede keuze gemaakt door me terug te trekken als redacteur bij kindamuzik. als redacteur moet je - ook al is het voor de avantgarde altijd van minder belang, dat wel - op de hoogte zijn en willen blijven van alle nieuwe ontwikkelingen, nieuwe stromingen. je moet mensen daarin kunnen aansturen, stimuleren om ook op zoek te gaan. nu kan ik dat wel, maar het 'willen' was weggevallen. ergens jammer ja, maar och, mensen zijn nooit onmisbaar en hans van der linden heeft mijn taken meer dan adequaat opgevolgd. daarbij: de hernieuwde vrijheid om muziek op mijn eigen tempo te kunnen en mogen ontdekken - zonder direct in mijn achterhoofd te houden hoe dit te integreren in het kindamuzik profiel - bevalt me buitengewoon. even wat meer afstand nemen heeft heilzaam gewerkt.
maar goed, 2005? het jaar waarin in opleiding wil gaan tot verpleegkundig specialist voor de geestelijke gezondsheidszorg (ggz-vs), en waarvoor ik ook ben aangenomen (ook daarom zijn de muziekjournalistieke bezigheden wat teruggeschroefd). tot zover het goede nieuws, want de limburgse opleiders liggen met elkaar in de clinch over wie nu de kar moet gaan trekken (lees: welke ggz-instelling de opleider moet leveren, dus wie er het meeste energie in moet steken), met als gevaar dat er dit jaar in limburg geen opleiding van start gaat. niet alleen een persoonlijke tegenslag voor mij (ik heb me er volledig op ingesteld en ga er nog even van uit dat het wel doorgaat) maar zeker ook voor de verpleegkundige zorg in limburg - die gaat dan nog meer achterlopen op de randstad, waar nieuwe theorieën veel eerder doordringen en geïmplementeerd kunnen worden. laten we hopen dat de beslissing (wordt op 13 januari genomen) op basis van gezond verstand wordt genomen.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
9 opmerkingen:
angers kumse tog noa utreg jong
Maar pik, avantgarde hoort toch nieuwe stormingen te impliceren? :)
Nee maar zonder gekheid de avantgarde a la MARS is natuurlijk helemaal vastgelegd in regeltjes en codes. En best wel voorspelbaar daardoor.
@ bloedige hand: dat was zowiezo de planning, ik zal 1 x per week naar utreg motten.
@ omar: het is inderdaad zo dat ook de mars avantgarde volgens heel veel regeltjes werkt, maar dat is inherent aan de hokjesindeling bij km. op zich jammer, maar niet te vermijden want het is juist de bedoeling zoveel mogelijk mensen aan de avantgarde te helpen. althans, zo heb ik het altijd opgevat.
maar ja, enigszins voorspelbaar wordt het inderdaad wel daardoor.
Welke regeltjes en codes zijn dat dan?
is de afname van interesse in trendgevoelige nieuwigheden een gemis als muziekschrijver? Ik ben geneigd 'nee' te anwoorden, tenminste niet voor elke muziekschrijver. Die 2005-voorspellingen lijstjes gaan nu al veel te vaak over wat er groot gaat worden (doorbreken enzo, die die Subs thread), in plaats van wat er (subjectief) goed zal zijn.
Of the Mars Volta een geweldige plaat gaan maken is toch vele malen belangrijker dan of ze een plaat gaan maken die een groot publiek zal aanslaan?
Welke regeltjes en codes zijn dat dan?- Gij zult geen platen korter dan 50 minuten maken
- Gij zult u composities niet korter dan 7 minuten maken
- Gij zult u composities bij voorkeur geen titel geven of slechts aanduiden met een nummer
- Gij zult veel cijfers en vreemde karakters in uw albumtitel zetten
- Gij zult samenwerken en dan een '/' tussen uw namen plaatsen
- Gij zult streven naar paradoxen
- Gij zult uiteindelijk uitkomen op iets als 'BJöRGúLFSSON / PIMMON / THORSSON | STILL IMPORTANT SOMEKIND NOT NORMALLY SEEN (ALWAYS NOT UNFINISHED)'
- Gij zal een abstracte albumcover met veel wit gebruiken
- Gij zult uw muziek of instrumentaal houden of betekenisloze zang gebruiken
- Gij zult veel ruimtevaart/sci-fi metaforen gebruiken
- Gij zult knisperen en glitchen
Hahaha, nee Martijn slaat de spijker op de kop! Maar goed echt vrije muziek maken is erg moeilijk (je maakt al snel school en dat betekent allerlei afspraken/conventies/etc).
Qua schrijven vind ik het nogal meevallen (The Wire is wat dat betreft veel meer een stijltje geworden.)
Het was overigens geen kritiek op MARS op zich. Meer iets wat me opviel bij MARSachtige muziek (waar toch een "we zijn vrije jongens" gevoel bij hoort.)
haha, die regels van martijn zijn zo herkenbaar ;-)
maar over dat op de hoogte blijven: ik bedoel specifiek trendgevoelige ontwikkelingen, en die heb je nu eenmaal bij avantgarde niet zoveel. bij rock en dance zie je dat veel meer terug. hoewel, het hele godspeed-gebeuren van een paar jaar terug heeft ook wel erg veel deining veroorzaakt. maar goed, wat was mijn punt ook weer?
Een reactie posten