31.5.05

aanpassen

zo, niets leuker dan lijstjes aanpassen. mijn lijst met 2005 toppers is behoorlijk aan verandering onderhevig. zo heb ik er untilted van autechre instaan, maar ik draai hem nu al nauwelijks meer. geen goed teken, en dat bij een plaat die eerder de 'misschien wel beste autechre plaat' noemde. het kan verkeren.

ook six organs of admittance gaat afvallen. niets mis mee hoor, maar school of the flower is inmiddels niet meer heel erg boeiend.

nieuwkomers: with teeth van nine inch nails. de plaat blijkt verslavend lekker, zo'n erg prettig patatje oorlog dat weliswaar voorspelbaar is maar toch altijd stiekem weer overheerlijk. met afstand mijn meest gedraaid album van de laatste twee weken.

ben trouwens ook aangestoken door het superpitcher-virus (willem is aanstichter): today is een bijna vijf kwartier lange kosmische droomtrip door een utopisch universum. daar doe ik het wel voor!

ook heel fijn: shakey van pit er pat, een beschaafd geschift trio dat het voor elkaar krijgt om de avantprog van de vroege soft machine te koppelen aan de pure pop van pinback. nauwelijks iets bij voor te stellen, zo'n vergelijking, maar potdomme, it's the best i can do right now.

en eindelijk kan ik een earth-album fantastisch vinden! legacy of dissolution is dan ook een remixding, waarbij vooral mogwai en het onvermijdelijke sunn o))) voor de beste interpretaties zorgen. kan ik er trouwens ook even bijzeggen dat ik erg uitkijk naar de nieuwe ginnungagap (remeindre) en vooral de nieuwe drie kwartier durende khanate ep (capture & release, twee 'liedjes').

na wat meer luisterbeurten toch ook besloten fade to white van bj nilsen erbij te zetten. na wat achteraf blijkt een bijna-overdosis aan ambient/drones te hebben gehad in 2004 begint nu eindelijk weer genoeg geduld te ontstaan om er dieper in gaan zitten.

oh ja, rune grammofon lijkt list of lights and buoys van susanna and the magical orchestra alsnog hier te gaan uitbrengen (eigenlijk van vorig jaar). als dat waar is zet ik hem er direct in, want ik heb die fabeltastische plaat pas dit jaar ontdekt. vooral de dolly parton-cover 'jolene' is zo tranentrekkend mooi dat vrijwel alles in de lijst in het niet valt.

Geen opmerkingen: