16.4.05

tekno

zoals je in de kolom hiernaast kunt zien heb ik een rubriekje toegevoegd: beste albums van 2005 tot nu toe. stond er zelf nogal van te kijken dat het eigenlijk al een behoorlijk lijst was. even een korte uitleg bij de nieuwkomers:

autechre - untilted
moeilijke, drukke plaat vol prikkels en stekels. het probleem ligt in het feit dat ik muziek ook graag voor 'erbij' opzet, als ik weer een stapel vakliteratuur doorneem. en dat kan niet met untilted: te veeleisend, te zuigend. ik heb me daar nu aan over durven geven, en wat blijkt: een ontzettende hoeveelheid subtiele details onder die stortvloed aan extreem verknipte beats en bizarre geluiden. en, nog belangrijker, prachtige melodieën, zeker richting het einde van elke track. in potentie de beste autechre plaat tot nu toe, vermoed ik.

meshuggah - catch 33
1 track, 48 minuten, onregelmatig gehoekte metal. wat interesseert mij dat nou dat alle drums geprogrammeerd zijn? alle muziek op catch 33 is hoorbaar met de computer gefabriceerd, maar dat is alleen maar een meerwaarde hier. meshuggah staat nog steeds voor snoeiharde mathematische metal, maar de uitwerking heeft veel meer met minimal music en koude techno te maken. veel herhalingen - die nooit hetzelfde klinken - zorgen voor een in mijn oren bijna plastikman-achtige beleving. de dissonante leads (let wel: geen solo's!) houden de naargeestigheid overal binnen handbereik.

Geen opmerkingen: