11.1.07

het geweten sussen

ik ben een softie, een hypocriet. ik durf het fragment op norberts blog niet te bekijken. ik kan niet tegen dierenleed, en al helemaal niet tegen lukrake martelingen. maar hij heeft natuurlijk wel helemaal gelijk. de bio-industrie is walgelijk en wreed en inhumaan en nog veel meer van die benamingen. natuurlijk wist ik dat al lang. ontkennen is echter de makkelijkste manier om door te leven alsof er niets aan de hand is.

ik probeer al tijden een goede biologische slager of op zijn minst een leverancier van biologisch vlees te vinden. vegatariërs hebben mijn sympathie, maar ik hou nu eenmaal ontzettend van vlees en vis. ik kan en wil dat niet missen. dus biologisch it is. ik ben echter aangewezen op de betere supermarkten, want die slager of leverancier heb ik nog steeds niet gevonden. in een straal van een km of vijf heb ik allereerst een c1000 in een wat mindere wijk van sittard. op zich een goede slagerafdeling, maar geen biologisch vlees of vleeswaar / boterhambeleg. de jan linders dan: heeft biologische braadworst en rundergehakt. de c1000 in een naburig dorp - een stukje luxer dan die ene - heeft biologische achterham, en dat is het dan aldaar. hebben we nog de albert heijn, een grote luxe versie. heeft biologische cervelaat, boterhamworst en kipfilet voor op brood. heeft godsgruwelijk dure biologische kipfilet om te bakken, en af toe ook nog een biologisch biefstukje. geloof ik. wel nog wat scharrelkippetjes, dat wel. maar dit is het dus. bar weinig aanbod, en dan ook nog verdeeld over drie verschillende supermarkten. kijk, ik vind het niet erg wat meer te betalen voor biologisch, dan eet ik wel wat minder vlees, dan eet ik wat vaker valess, quorn en tofu, maar dan moet het er wel zijn.

wat ook nog speelt: het biologische vlees is zonder uitzondering lekkerder en smaakvoller dan de met water en antibiotica geïnjecteerde in massa geproduceerde tegenhangers. die achterham van de c1000? heerlijk vol van smaak, en droger dan die natte voorverpakte lappen die je normaal krijgt. rundergehakt blijkt ineens vol smaak te zitten, kom je achter als je die biologische versie van de jan linders proeft. de kipfilet mag dan iets taaier zijn, maar heeft veel meer smaak dan dat flauwe gedoe waar je een hele kruidenzooi op moet strooien voor enige tongsensaties.

wat dus moet gebeuren: veel hogere subsidies voor biologische boeren en slagers, en een verbod op de bio-industrie. en niet alleen omdat het humaner is - natuurlijk wel de belangrijkste reden - maar ook voor de smaak.

3 opmerkingen:

martijn zei

Zou je het niet gewoon kunnen bestellen bij de slager? Lijkt me dat die zijn (/haar) assortiment gemakkelijker aanpast dan een grote landelijke supermarkt.

Martijn zei

Lovenswaardig allemaal, maar het heeft weinig te maken met het filmpje van de site van Norbert. Biologische koeien worden ook zo afgemaakt en geslacht. Dat is ook de meest humane manier: één korte stroomstoot en het is gebeurd. Het gaat om de manier waarop met de levende dieren wordt omgegaan, niet om de slachtmethodiek.

bas zei

uiteindelijk heeft het inderdaad weinig te maken met het filmpje. het zorgt alleen weer voor extra bewustwording. dat is in mijn geval het punt.

wat betreft het filmpje: het kan inderdaad nog erger, maar lijkt het maar zo of leven die koeien nog als ze verder worden getransporteerd? daarbij denk ik wel dat het inderdaad het belangrijkst is hoe met de levende dieren wordt omgegaan, maar hoe ze aan hun eind komen zegt ook veel. maar goed, voor massa's mensen moet er ook massaproductie voedsel zijn, met als gevolg dat het lopende band werk wordt.

uiteindelijk vond ik het een mooie gelegenheid om biologisch vlees aan te prijzen.